Balletstudio Mirjam Ouwerkerk bestaat 35 jaar!

Op 1 maart 1989 werden de eerste danspasjes gezet bij Balletstudio Mirjam Ouwerkerk. Om te vieren dat de balletstudio dit jaar 35 jaar bestaat zijn alle dansen gebaseerd op een gebeurtenis of een persoon uit 1989. Benieuwd waar wij ons door hebben laten inspireren? Klik op de nummers van de dansen hieronder om voor elke dansgroep te lezen hoe zij het jaar 1989 hebben verwerkt in hun dans.

• Groep: presentatiegroepen
    Muziek: Gedicht gemaakt voor deze dans - Wouter Ydema

Speciaal voor het 25-jarig jubileum maakte Silvia 10 jaar geleden deze choreografie voor de presentatie groepen. Dichter Wouter Ydema schreef hiervoor een gedicht met daarin quotes van Mirjam en zo ontstond, als verrassing voor Mirjam, de Stiekeme Dans. Nu niet meer stiekem, maar onverminderd mooi!

• Groep: juniorplusklas
    Muziek: Static Scene - Patricia

In 1989 bestond het Castellum Theater nog niet; Balletstudio Mirjam Ouwerkerk bracht toen haar kleine voorstellingen onder in het Parktheater. Inmiddels is de weg naar Castellum al heel vertrouwd en hebben we het in 1989 voor het eerst in Europa uitgebrachte navigatiesysteem niet meer nodig!

• Groep: kleuterdans - woensdag - 13:30-14:30u - Alphen aan den Rijn
    Docent: Silvia Opstal
    Muziek: The world above - Sierra Boggess, Fathoms Below - Alan Menken en Javier Rodriguez Macpherson

Ruim 150 jaar nadat het sprookje werd geschreven, kwam in 1989 de Walt Disney film, de Kleine Zeemeermin, uit. Het verhaal over de verliefde dochter van de koning van de zee spreekt nog altijd tot de verbeelding van onze danseressen.

• Groep: moderne dans - maandag - 20:00-21:00u - Hazerswoude Rijndijk
    Docent: Jeannette Verberk
    Muziek: No tomorrow - Gabriel Saban

De in 1989 overleden choreograaf Alvin Ailey richtte in New York het Alvin Ailey Dance Theatre op, waarbij voor het eerst ook donkere dansers professioneel konden dansen. Sinds het zien van een voorstelling van deze groep is docent Jeannette Verberk een bewonderaar en fan!

• Groep: presentatiegroep 2 en 3
    Docent: Silvia Opstal
    Muziek: Iron Sceptre - Power-Haus, Christian Reindl, Cernunnos - Christian Reindl, Lucie Paradis, Building Lights - Anne Sophie Versnaeyen, Gabriel Saban, Philippe Briand

1989: het jaar van de historische val van de Berlijnse Muur. Na 28 jaar scheiding worden oost- en west weer herenigd. Het weerzien wordt gevierd, herinneringen hernieuwd en de brokstukken van de muur verzameld.

• Groep: klassiek ballet - woensdag - 14:30-15:30u - Alphen aan den Rijn
    Muziek: Diep in de zee - Freddy Gumbs

Ariël is de heldin uit de Kleine Zeemeermin, de Walt Disney film die in 1989 uitkwam. Maar waar zou zij zijn zonder haar vrienden van diep in de zee? De krabben houden ook ontzetten van dansen en stelen nu graag de show.

• Groep: tap - maandag - 17:00-18:00u - Hazerswoude Rijndijk
    Docent: Jeannette Verberk
    Muziek: It don’t mean a thing - Vivian Reed

De voorstelling ‘A night at The Cotton Club’ werd in 1989 uitgevoerd in het Circustheater in Scheveningen. Docent Jeannette Verberk zat als 14-jarige in het publiek op het puntje van haar stoel te genieten van de tapdans scènes in deze musical! Vandaag herleven haar eerste indrukken en mooie herinneringen!

• Groep: donderdag - streetdance/hip hop - 15:45-16:45u - Hazerswoude Rijndijk
    Muziek: Turn up the music - Chris Brown

Chris Brown, geboren in 1989, kwam in aanraking met muziek door zijn ouders die hem Michael Jackson en Stevie Wonder leerden kennen. Zelf trok hij meer naar hiphop, en zijn stoere muziek hoort helemaal bij deze dans.

• Groep: klassiek ballet - donderdag- 18:45-20:30u - Hazerswoude Rijndijk
    Docent: Silvia Opstal
    Muziek: Sleeping Beauty Waltz - Pyotr Ilyich Tchaikovsky, Wiener Symphoniker, Willi Boskovsky

Op 25 maart 1989 werd The Sleeping Beauty voor het eerst gedanst door Het Nationale Ballet in het Muziektheater in Amsterdam. Bij deze choreografie wordt de bekende muziek uit dit beroemde ballet gebruikt.

• Groep: modern - donderdag -16:45-17:45u - Hazerswoude Rijndijk
    Docent: Silvia Opstal
    Muziek: Mischief managed, A Window to the past, Buckbeak’s Flight - The city of Prague Philharmonic Orchestra

In 1989 werd Daniel Radcliff geboren, 12 jaar later werd hij beroemd als iedereens favoriete leerling: Harry Potter. Harry was de grote winnaar bij het zwerkbal toernooi. Die wedstrijd en de indrukwekkende muziek uit de films, was de inspiratie voor deze dans.

• Groep: modern - maandag - 19:15-20:15u - Alphen aan den Rijn
    Docent: Silvia Opstal
    Muziek: Recomposed by Max Richter: Vivaldi, The Four seasons: Summer 3- 2012 - Max Richter e.a.

Eén van Nederland’s bekendste choreografen is zonder twijfel Hans van Manen. In 1989 maakte hij voor het Nederlands Dans Theater het stuk Brainstorm, de inspiratiebron voor deze dans.

• Groep: juniorklas
    Docent: Mirjam Ouwerkerk
    Muziek: Forest Interlude – Felipe Jara, Super Mario Bros- VGR Kesha, Andrew Gold.

Japan maakte op 21 april 1989 kennis met de Game Boy, een draagbare spelcomputer waarop de spellen aangeleverd werden op ROM-cassettes. Super Mario, nog steeds één van de meest geliefde Game Boy helden, komt in deze dans tot leven.

• Groep: klassiek ballet - maandag - 17:45-19:15u - Alphen aan den Rijn
    Muziek: License to Kill - Gladys Knight

Uit de hele reeks van 25 James Bond films, was Licence to Kill, uitgebracht in 1989, wel een van de bekendste. Genoeg aanleiding dus om de sfeer èn de titelsong te gebruiken als thema voor deze choreografie.

• Groep: presentatiegroep 1
    Muziek: National Aerobic Championship Theme - Ty Parr

Wie kent het niet? De typische jaren ’80 aerobics, workouts en shows gedanst in bijzondere, kleurrijke outfits. Stoere jonge mannen en vrouwen, strakke choreo en vooral heel, heel véél energie! Deze dans is er zo eentje!