Balletstudio Mirjam Ouwerkerk bestaat 35 jaar!

Op 1 maart 1989 werden de eerste danspasjes gezet bij Balletstudio Mirjam Ouwerkerk. Om te vieren dat de balletstudio dit jaar 35 jaar bestaat zijn alle dansen gebaseerd op een gebeurtenis of een persoon uit 1989. Benieuwd waar wij ons door hebben laten inspireren? Klik op de nummers van de dansen hieronder om voor elke dansgroep te lezen hoe zij het jaar 1989 hebben verwerkt in hun dans.

• Groep: presentatiegroepen
    Muziek: Gedicht gemaakt voor deze dans - Wouter Ydema

Speciaal voor het 25-jarig jubileum maakte Silvia 10 jaar geleden deze choreografie voor de presentatie groepen. Dichter Wouter Ydema schreef hiervoor een gedicht met daarin quotes van Mirjam en zo ontstond, als verrassing voor Mirjam, de Stiekeme Dans. Nu niet meer stiekem, maar onverminderd mooi!

• Groep: juniorplusklas
    Muziek: Static Scene - Patricia

In 1989 bestond het Castellum Theater nog niet; Balletstudio Mirjam Ouwerkerk bracht toen haar kleine voorstellingen onder in het Parktheater. Inmiddels is de weg naar Castellum al heel vertrouwd en hebben we het in 1989 voor het eerst in Europa uitgebrachte navigatiesysteem niet meer nodig!

• Groep: klassiek - woensdag - 15:30-16:30 - Hazerswoude Rijndijk
    Docent: Silvia Opstal
    Muziek: Mischief managed, A Window to the past, Buckbeak’s Flight - The city of Prague Philharmonic Orchestra

In 1989 werd Daniel Radcliff geboren, 12 jaar later werd hij beroemd als iedereens favoriete leerling: Harry Potter. Op zijn tovenaarsschool beleeft hij allerlei avonturen. Deze dans is daar op geïnspireerd.

• Groep: streetdance/hip hop - donderdag - 17:45-18:45u - Hazerswoude Rijndijk
    Muziek: Beautiful - Barrett Wilbert Weed, Me, Myself and I - De La Soul

Deze choreografie is geïnspireerd op de film Heathers die in 1989 uitkwam. Een film over het ingewikkelde leven van populaire tieners op een Amerikaanse High School. Vandaag wordt er gedanst op een bekend nummer van De La Soul, ook uitgebracht in 1989. Dubbel 1989!

• Groep: klassiek ballet - vrijdag - 19:15-21:00u - Hazerswoude Rijndijk
    Docent: Mirjam Ouwerkerk
    Muziek: Music of the night, Think of me, Phanthom of the Opera - Laclede Quartet en Phantom of the Opera Remix - Lindsey Stirling

The Phantom of the Opera is een bekende musical met prachtige muziek. In 1989 kwam de hier op gebaseerde horrorfilm uit. Deze dans toont The Phantom's weg naar acceptatie van zijn verminkte gezicht.

• Groep: presentatiegroep 2 en 3
    Docent: Silvia Opstal
    Muziek: Iron Sceptre - Power-Haus, Christian Reindl, Cernunnos - Christian Reindl, Lucie Paradis, Building Lights - Anne Sophie Versnaeyen, Gabriel Saban, Philippe Briand

1989: het jaar van de historische val van de Berlijnse Muur. Na 28 jaar scheiding worden oost- en west weer herenigd. Het weerzien wordt gevierd, herinneringen hernieuwd en de brokstukken van de muur verzameld.

• Groep: tap - maandag - 17:00-18:00u - Hazerswoude Rijndijk
    Docent: Jeannette Verberk
    Muziek: It don’t mean a thing - Vivian Reed

De voorstelling ‘A night at The Cotton Club’ werd in 1989 uitgevoerd in het Circustheater in Scheveningen. Docent Jeannette Verberk zat als 14-jarige in het publiek op het puntje van haar stoel te genieten van de tapdans scènes in deze musical! Vandaag herleven haar eerste indrukken en mooie herinneringen!

• Groep: streetdance/hip hop - maandag - 16:45-17:45u - Alphen aan den Rijn
    Muziek: Shake it off (Taylor's version) - Taylor Swift

Onmiskenbaar één van de grootste singer-songwriters van deze tijd; Taylor Swift, óók geboren in het magische jaar 1989.  Haar muziek is de bron voor deze vrolijke, bruisende dans, afkomstig van haar album: 1989!

• Groep: moderne dans - maandag - 20:15-21:15u - Alphen aan den Rijn
    Muziek: Nate growing up - Labrinth

1989; een goed jaar waarin veel mooie artiesten werden geboren. Zo ook Tim McKenzie, geboren in een muzikale familie. Hij ontwikkelde zich - als Labrinth - tot een grote hiphop artiest, waarop ook geweldig gedanst kan worden!

• Groep: klassiek ballet - dinsdag - 18:30-20:00u - Hazerswoude Rijndijk
    Muziek: James Bond Theme - John Barry Orchestra, Skyfall - Adele

Uit de hele reeks van 25 James Bond films is Licence to Kill, uitgebracht in 1989, wel een van de bekendste. Genoeg aanleiding dus om de sfeer èn de titelsong van een latere Bond-film te gebruiken als thema voor deze choreografie.

• Groep: moderne dans - maandag - 19:00-20:00u - Hazerswoude Rijndijk
    Docent: Jeannette Verberk
    Muziek: Fast chase Groove - Godfrey Mgcina

Falling Angels van Jirí Kylián, gemaakt voor 8 vrouwen, ging in 1989 in première bij het Nederlands Dans Theater. Kilián schreef een ode aan de vrouw in de tachtiger jaren van de vorige eeuw. Deze dans vandaag is daarop geïnspireerd.

• Groep: juniorklas
    Docent: Mirjam Ouwerkerk
    Muziek: Forest Interlude – Felipe Jara, Super Mario Bros- VGR Kesha, Andrew Gold.

Japan maakte op 21 april 1989 kennis met de Game Boy, een draagbare spelcomputer waarop de spellen aangeleverd werden op ROM-cassettes. Super Mario, nog steeds één van de meest geliefde Game Boy helden, komt in deze dans tot leven.

• Groep: klassiek ballet - vrijdag - 17:30-19:15u - Hazerswoude Rijndijk
    Muziek: Valse Royale, Polka de Minuit – Patrick Doyle

In 1989 danst het Scapino Ballet in de Rotterdamse Schouwburg de première van Cinderella. Een van de vele hoogtepunten van dit in 1945 opgerichte balletgezelschap, dat zich in de eerste instantie richtte op kinderen die in de naoorlogse jaren wat meer kleur in hun leven mochten krijgen.

• Groep: presentatiegroep 1
    Muziek: National Aerobic Championship Theme - Ty Parr

Wie kent het niet? De typische jaren ’80 aerobics, workouts en shows gedanst in bijzondere, kleurrijke outfits. Stoere jonge mannen en vrouwen, strakke choreo en vooral heel, heel véél energie! Deze dans is er zo eentje!